Nieuw: Workshop ‘Autisme anders bekijken met een autismepaspoort’

cover3dIn september 2015 kwam mijn boek ‘Autisme anders bekijken’ uit. De basis van dit boek werd gelegd met mijn master onderzoek ‘Autisme, een andere wereld’. In dit onderzoek ben ik op zoek gegaan naar dát wat kinderen met autisme zo uniek maakt. Wat zijn de unieke behoeften, beperkingen, maar ook de kwaliteiten van kinderen met autisme? En.. hoe kunnen we afkomen van het ‘hokjesdenken’, waarin iedereen met autisme over één kam geschoren wordt?

Ik ben op zoek gegaan. Hierbij heb ik niet alleen de meest recente theorie over autisme meegenomen, maar ik heb ook gesproken met de kinderen, ouders, leerkrachten, autismespecialisten, orthopedagogen, een fysiotherapeut, intern begeleiders en een logopedist.

Het resultaat was een lijst met acht thema’s, die vanuit de theorie, maar zeker ook vanuit die omgeving als heel belangrijk geacht werden om in beeld te brengen als het gaat over kinderen met autisme. Eén van de aanbevelingen uit het onderzoek was dan ook dat er van ieder kind met autisme een overzichtelijk ‘paspoort’ zou moeten zijn, waardoor iedereen die met dit kind omgaat op de hoogte kan zijn van de specifieke (ondersteunings)behoeftes van dat kind. Dit ‘autismepaspoort’ is er gekomen, mede dankzij de aanmoediging vanuit Fontys onderwijsinstellingen en de NvA (Nederlandse vereniging voor Autisme).

Inhoud:

In deze workshop laat ik uw team kennismaken met de 8 thema’s op het paspoort. Ook laat ik zien hoe het paspoort online ingevuld kan worden, en wat de toepassingsmogelijkheden van het paspoort zijn. In een interactief moment gaan de deelnemers zelf aan de slag met het ‘vertalen’ van zichtbaar gedrag naar ‘oorzaken onder de waterspiegel’.
Desgewenst kunnen uw teamleden hierna (onder begeleiding) aan de slag met het invullen van autismepaspoorten van hun eigen leerlingen (meerprijs).

Meer informatie ? Klik hier.

Duur: 90-100 minuten